- Dine varer
Din indkøbskurv er tom
Hvilke solbriller definerer modebilledet i 2023? Synsams chefdesigner, Wai Chan, giver dig et eksklusivt indblik i de nyeste tendenser fra Europas pulserende modescene.
Dette års modebillede er fyldt med nye og spændende solbrilletrends. Synsams chefdesigner, Wai Chan, har finkæmmet de mest prestigefyldte modebegivenheder i Europa og fremhæver her tre tendenser, som du skal holde øje med i 2023.
Foråret 2023 er sæsonen for moderigtige farver og oversized former. Her handler det i høj grad om at sætte solbrillerne i centrum og pryde brillerne med de farver, som trender i øjeblikket, såsom blå, grøn, lilla og ceriserød. Stellene bærer her også præg af markante, maksimalistiske former.
“Designere over hele verden tilbyder stel, der i stigende grad er mere fremtrædende i formsproget. I mange tilfælde er stellene i et kraftigt materiale for at understrege denne tendens”, uddyber Wai.
I dette forår kan de, der foretrækker et mere diskret look, finde netop det par solbriller, de søger.
– “Stilsikre, klassiske farver er in og også farver, der leder tankerne hen på naturen. Mange stel har også unikke mønstre i flere lag og semi-transparente farver, der lukker lyset ind og derved skaber et levende udtryk”.
“Tilbage til naturen”-tendensen viser sig også i valget af materialer, hvor biomaterialer og havplast spiller en afgørende rolle.
Blandt de mange 2023-trends er det tydeligt at se, hvordan flere solbrilledesigns nu har til formål at forstærke de naturlige ansigtstræk og former. Det indebærer blandt andet linjer med skarpe, kantede snit, der er tydeligt inspireret af 90’erne. En anden populær model, der er på vej tilbage, er pilotbrillerne:
– “Vi i Norden har længe elsket aviator-stellet, og nu får modellen også global opmærksomhed. Derfor kan Aviator nu fås i både metal og andre spændende materialeblandinger”, fortæller Wai.
Pandemien er ovre, og vi vil bare have det sjovt igen! Det afspejler sig også i modeverdenen.
– Det er et vidunderligt fænomen, en slags maxi-trend, der handler om at udtrykke sig med en stærk tilknytning til sin opvækst, hvor man oplevede glæde, farver og "sine bedste og lykkeligste år", siger Wai Chan.
Vi tænker tilbage på musik, film, hænge ud med venner og rejser til udlandet.
– Vi er på en rejse tilbage i tiden, hvor der ikke fandtes nogen begrænsninger. Man levede i nuet.
Modeskabere rundt om i verden er blevet inspireret af årtier. Et af de mest karakteristiske er 90'erne, men også 70'erne og 80'erne er med på banen.
– Afhængig af hvor gammel man var i 80'erne og 90'erne, så har man fundet forskellige måder at vise disse årtier på med sit eget twist. Nogle gør det med stærke farver, mens andre viser det med volumen i form af materialer, eller i nogle tilfælde har man tryllet både med farver og materialer.
Tips! Til dig, der ønsker at vælge og vrage mellem stel, der bidrager lidt ekstra til din unikke stil, se her: Flagship collection - Profil Optik
Flere og flere forbrugere vil gerne vide, hvor materialet i deres produkter stammer fra, og i nogle tilfælde hvor og hvordan det produceres. Nu retter fokus sig mod biomaterialer, havplast, genanvendte og andre innovative materialer, for eksempel 3D.
– Det er tydeligt, at alt, hvad der har en stærk bæredygtighedstankegang, bliver stadig mere populært. En af dem, der performer bedst i den kategori er Stella MacCartney. Chloé og Eco har også nogle fantastiske sortimenter, siger Wai Chan.
Samtidig leder modeskaberne efter nye og innovative materialer.
– Det siges, at nye typer materialer som skræl fra æbler og druer kan blive et populært materiale i brilleetuier og anden form for emballage. Allerede i dag ser vi mange mærker, der satser på genbrugsmaterialer som for eksempel PET-flasker til pudseklude, siger Wai Chan.
Sidste år åbnede Profil Optik sin fabrik i Östersund og lancerede sin første skandinaviskproducerede kollektion Jämtö .
Tips: Til dig der gerne vil træffe et fornuftigt valg, besøg Profil optik Recycling Outlet!
Nu tør vi mere, når det kommer til farver på glassene i vores solbriller. Forårets solbriller tilbyder glas med både mørke toner og lysere toner.
– De blokerer selvfølgelig for det stærkeste UV-lys, siger Wai Chan.
Om foråret bliver vi ekstra opmærksomme på vores velbefindende, men inflationen har også en effekt på sæsonens brillemode.
– Når omverdenen føles utryg, så ønsker vi tryghed. Sundhed, sport og familie står øverst på listen. Det er ikke ualmindeligt, at vi tager hele vores familie med til optikeren for at få foretaget en synstest, og vi ser, at flere gerne vil have briller, der beskytter mod usundt blåt lys, siger Wai Chan.
Flere og flere mennesker ønsker også at undersøge muligheden for at øge deres ydeevne ved hjælp af forskellige glas med solbeskyttelse.
– Det er dejligt at se den øgede interesse. Prizm-teknologien fra Oakley er et udvalg af glasfarver, der er tilpasset specifikke aktiviteter og miljøer. Prizm Golf-glasset er for eksempel perfekt til de skiftende lysforhold, der ofte opstår på golfbanen. Det giver en kontrast mellem bolden, himlen og græsset, så det er lettere at se bolden, siger Wai Chan.
Læs mere: For dem, der gerne vil sætte deres eget designpræg på brillerne dette forår, er der farverige stel fra Ai, hvor du selv kan vælge din brille ud fra forskellige former og farver.
For dem, der er på udkig efter nye briller, er der flere nye briller i sortimentet. I løbet af foråret blev 18 nye modeller fra Profil Optiks første skandinaviskproducerede kollektion Jämtö lanceret. Wai Chan står bag designet:
– Jeg har ladet mig inspirere af både naturen og områdets historie. Dette kan ses i farverne og mønstrene på Jämtö-stellene, hvor designet kommer fra lyset i det Jämtlandske landskab og farveskiftet mellem bjergene, skovene, himlen og søerne. Det har været en meget kreativ proces, som har resulteret i stilfulde og tidløse brillemodeller, siger hun.