NU STÅR DET KLART

Synsam Group flytter brilleproduktionen hjem fra Asien – Östersund bliver det endelige valg

I oktober meddelte Synsam Group, at brilleproduktionen flyttes fra Asien til Sverige som et led i virksomhedens langsigtede bæredygtighedsplan. Nu står det klart, at Synsams fabriks- og innovationscenter skal opføres i Östersund, cirka 560 km nord for Stockholm.

I efteråret var der forhandlinger med Ockelbo kommune om en eventuel etablering i kommunen. Kommunens forslag blev dog underkendt af forvaltningsdomstolen. Derfor blev det naturligt at genoptage dialogen med Östersund. Overenskomsten bygger på en privat forretningsaftale, hvor ”Hangar 90”, som har tilhørt Jämtlands afdeling af flyvevåbnet, nu transformeres til et topmoderne innovationscenter og produktionsanlæg for briller.

• Östersund er for Synsam Group en perfekt platform til at udvikle vores nuværende og internationale forretning. Her er et godt lokalt erhvervsliv i en ekspansiv region med en veludviklet infrastruktur og naturen tæt på. Desuden kan vi genbruge en eksisterende bygning, hvilket er en fordel ud fra et bæredygtighedsperspektiv, siger Håkan Lundstedt, adm. direktør og koncernchef for Synsam Group.

Ansættelsesbehovet beregnes til 200 årsværk, og Synsams fabriks- og innovationscenter bliver dermed en af Östersunds største private arbejdsgivere. Anlægget forventes at stå klart til produktionsstart i begyndelsen af 2022 og kommer også til at huse et uddannelsescenter indenfor øjensundhed samt være en destination for både kunder og erhvervslivet.

• Vi befinder os i en turbulent tid. Coronapandemien har vist sårbarheden i de globale forsyningskæder. Vi besluttede at flytte produktionen hjem inden pandemien med baggrund i vores bæredygtighedsstrategi, men siden er vi kun blevet styrket i vores overbevisning om, at analysen er korrekt, afslutter Håkan Lundstedt.

På dagens pressemøde i Östersund medvirkede desuden Susanna Löfgren, konstitueret chef for Länsstyrelsen i Jämtland. Hun benyttede lejligheden til at byde Synsam Group velkommen til regionen.

• Dette er en historisk stor og vigtig etablering for Jämtland, som bidrager til at skabe interesse for os som en attraktiv erhvervsregion. Det er især positivt, at Synsam Group har så stort fokus på bæredygtighed, både i etableringen af fabrikken og i hele brilleproduktionen, og at de har modet til at flytte produktionen hjem til Sverige og Jämtland. Det viser, at en bæredygtig omstilling er mulig.

Fakta om Synsam Groups nye fabriks- og innovationscenter:

• Navn: Synsam Group Innovationscenter AB.
  • Produktionskapacitet: Over en million briller per år.
  • Bygningen: Synsams fabriks- og innovationscenter opføres i Hangar 90, Frösö Park, Östersund. Bygningen har tidligere tilhørt det svenske flyvevåbens afdeling i Jämtland. Anlægget bliver cirka 8100 m2 stort, og både eksteriør og interiør genbruges i så stor udstrækning som muligt.
  • Antal ansatte: Ansættelsesbehovet beregnes til 200 årsværk. Derudover beskæftiger Synsams fabriks- og innovationscenter et stort antal personer i produktions- og salgskæden.
  • Innovation, uddannelse og møder: Anlægget bliver både et innovations- og uddannelsescenter samt en destination, ikke bare for Synsam Group, men også for kunder fra nær og fjern, for erhvervslivet samt for uddannelser indenfor øjensundhed.
  • Investering: Den totale investering for Synsam Group løber op i ca. 250 mio. kr. over tre år.
  • Grundejer: Frösö Park Fastighets AB.

Pressebilleder:
På mynewsdesk.se/se/synsam findes pressebilleder på fabriks- og innovationscentret samt talspersoner.

Pressekontakt:
Jenny Fridh, Chief Communications and Sustainability Officer Synsam Group
+46 730277018, jenny.fridh@synsam.com

Om Profil Optik by Synsam

Profil Optik By Synsam er en del af Synsam Group - en af Europas ledende aktører i optikbranchen. Vi tilbyder unikke løsninger både indenfor Eye Health og Eye Fashion med et bredt sortiment, der tager udgangspunkt i vores kunders forskellige livsstile og behov for øjensundhed.

Koncernen findes i hele Norden, har cirka 3.500 medarbejdere og en total omsætning på ca. 4 milliarder SEK.

Totalt har koncernen cirka 500 butikker, der drives under varemærkerne Synsam og Profil Optik i Danmark. Siden 2015 har Synsam Group gennemgået en transformation af hele sin forretning og har, med en høj grad af digitalisering og andre innovative koncepter, skabt en vækst og lønsomhed, der er blandt de højeste i Europa.