Generelle Betingelser
Profil Optik Kontaktlinseabonnement

Gældende for abonnementer tegnet efter den 22 november 2022


 

1. Generelt
 

1.1 Disse Generelle Betingelser gælder for Kundens aftale med Synsam Group Denmark A/S, CVR-nr. 31 05 87 24 (”Profil Optik”), vedrørende Kundens Profil Optik Kontaktlinseabonnement.

1.2 For at indgå en aftale om Profil Optik Kontaktlinseabonnement (”Abonnement”) skal Kunden være fyldt 18 år. Hvis Kunden ikke er fyldt 18 år, kræves samtykke fra Kundens værge. Den samtykkende værge indestår personligt for samtlige af Kundens forpligtelser i henhold til Abonnementet.

1.3 Abonnementet betragtes som indgået, når Profil Optik har sendt Kunden en bekræftelse på Bestillingen.

2. Definitioner
 

2.1 I disse Generelle Betingelser anvendes begreber, som skrives med stort begyndelsesbogstav. Disse begreber er defineret nedenfor. Betydningen er den samme, uanset om begrebet skrives i bestemt eller ubestemt form.

Abonnementet” betyder den aftale om et Profil Optik Kontaktlinseabonnement, som indgås mellem Kunden og Profil Optik.

Abonnementsbetingelserne” betyder de aftalebetingelser, som gælder for Abonnementet, og som fremgår af Bestillingen og disse Generelle Betingelser.

Bestillingen” betyder Kundens bestilling af Abonnementet, som sker i overensstemmelse med punkt 3 nedenfor.

Generelle Betingelser” betyder disse generelle betingelser med eventuelle senere ændringer.

Klarna” betyder Klarna Bank AB (publ), organization number: 556737-0431, Headquarters: Stockholm, Sweden. Address: Sveavägen 46, 111 34 Stockholm.

Kunden” betyder den fysiske person, der har tegnet Abonnementet.

Leverance” betyder den leverance af Produkter, der indgår i Abonnementet, og som leveres hver sjette måned til Kunden i overensstemmelse med disse Generelle Betingelser.

Leveringsdag” betyder den dag, hvor Leverancen kommer frem til den af Kunden oplyste leveringsadresse.

Linser” betyder de kontaktlinser, som til enhver tid er omfattet af Abonnementet, og som skal leveres til Kunden i overensstemmelse med Abonnementsbetingelserne.

Mine sider” betyder Kundens Mine sider-konto, der er tilgængelig via Profil Optiks hjemmeside.

Månedsperiode” betyder løbende 30-dagesperioder i Abonnementet. Kundens første Månedsperiode begynder den første Leveringsdag.

Produkter” omfatter de Linser og tilbehør, som til enhver tid er omfattet af Abonnementet.

Profil Optik” betyder Synsam Group Denmark A/S, CVR-nr. 31 05 87 24, Oldenburg Allé 1, 2. sal, 2650 Taastrup.

3.Bestilling
 

3.1 En Bestilling kan foretages i en fysisk Profil Optik-butik. Når kunden accepterer Abonnementsbetingelserne i Klarna Instore-checkout på sin telefon eller via e-mail, foretages Bestillingen. Ved Abonnement på endagslinser er mindstemængden 60 linser pr. øje og for en 6-månedersperiode.

3.2 Efter Bestillingen sender Profil Optik en elektronisk bekræftelse af Abonnementet til den e-mailadresse, som Kunden har oplyst. Derefter løber Abonnementet uden binding, indtil det opsiges. Abonnementet kan til enhver tid opsiges af Kunden som beskrevet i punkt 11 nedenfor.

4.Leverancer
 

4.1 De Produkter, der er omfattet af Abonnementet, bliver leveret til Kunden hver sjette måned. Hver Leverance indeholder Produkter svarende til det i Bestillingen anførte 6-måneders forbrug. Hvis Abonnementet også omfatter tilbehør, som fx linsevæsker, indeholder hver Leverance en opgjort mængde af sådant tilbehør til brug for en 6-månedersperiode.

4.2 Den første Leverance bliver sendt fra Profil Optik ca. 1-2 dage efter Bestillingen. Derefter sendes en Leverance ved udgangen af den sjette Månedsperiode efter den seneste Leverance. Alle Leverancer sker til den af Kunden oplyste leveringsadresse. Kunden er ansvarlig for at informere Profil Optik om eventuelle ændringer i leveringsadresse eller Kundens øvrige kontaktoplysninger. Leveringsadressen kan kun være en godkendt adresse i Danmark.

4.3 Produkter, som ikke er på lager på tidspunktet for Bestillingen, bliver leveret hurtigst muligt efter, at Profil Optik får disse leveret af den relevante leverandør. Profil Optik bestræber sig på at anvende samlelevering for at undgå at opdele en Leverance i flere delleverancer.

4.4 Mindre forsendelser leveres med posten direkte til Kundens postkasse, hvis der er plads. Hvis der ikke er plads til forsendelsen i Kundens postkasse, får Kunden en SMS, e-mail eller leveringsadvisering om, at Leverancen kan afhentes på et nærmere angivet udleveringssted.

4.5 Forsendelsen vil normalt blive opbevaret på udleveringsstedet i 7 dage, inden den returneres til Profil Optik. Hvis forsendelsen ikke bliver afhentet og derfor returneres, vil Profil Optik gøre endnu et forsøg på Levering.

4.6 Fragtomkostningerne indgår i den månedlige ydelse.

5.Fortrydelsesret
 

5.1 Kunden har ret til at fortryde indgåelsen af Abonnementet indtil senest 14 dage efter, at Kunden har modtaget den første Leverance.

Hvis Kunden vil benytte sin fortrydelsesret, skal Kunden entydigt meddele dette til Profil Optik. Meddelelsen kan sendes med e-mail til customerservice@synsam.com eller med brevpost til

Synsam Webshop
Box 1151
171 23 Solna
Sverige

På Mine Sider findes en standardformular, som Kunden kan benytte for at udnytte sin fortrydelsesret.

5.2 Ved udnyttelsen af fortrydelsesretten skal eventuelle Produkter, som er blevet leveret til Kunden, returneres uden unødig forsinkelse og senest inden 14 dage fra den dag, hvor Kunden har meddelt sin fortrydelse. Ved returneringen gælder det, der står i punkt 13 nedenfor. Ved opsigelse og returnering af uåbnede linsepakker gælder punkt 11, således at Kunden alene betaler for de faktisk brugte Linser.

6.Anvendelse og recept
 

6.1 De Linser, der er omfattet af Abonnementet, er udelukkende forbeholdt Kunden. Kunden bekræfter ved sin Bestilling, at Kunden har en gyldig kontaktlinseudmåling, der holdes opdateret hver 12. måned fra en autoriseret optiker eller øjenlæge på de Linser, som Bestillingen omhandler. Det er Kundens ansvar at sørge for, at Kundens recept holdes opdateret i Abonnementsperioden, og at Kunden ikke igennem sit Abonnement får leveret Linser på en udgået recept.

6.2 Kunden bekræfter endvidere ved sin Bestilling, at Kunden har tilstrækkelig viden om, hvordan Linserne skal bruges, plejes og håndteres. Kunden er informeret om vigtigheden af, at Linser og tilbehør udelukkende bruges i overensstemmelse med de instruktioner og anbefalinger, som fremgår af den til enhver tid gældende produktinformation på indlægssedler og på aktuelle indpakninger. Kunden er også bekendt med vigtigheden af at følge eventuelle instruktioner og anbefalinger, som Kunden har fået af sin optiker eller øjenlæge.

6.3 Kunden er informeret om, at forkert anvendelse af Linserne, herunder manglende overholdelse af linsekontrol og evt. forkert styrke i Linserne, kan forårsage skader på Kundens øjne og i værste fald skade Kundens syn. Profil Optik påtager sig intet ansvar for skade opstået som følge af forkert anvendelse eller pleje af Linser eller andre Produkter.

7. Månedlig ydelse og betaling
 

7.1 Den månedlige ydelse, som Kunden skal betale for Abonnementet, fremgår af Bestillingen og accepteres af Kunden ved Bestillingen. Eventuelle ændringer i Abonnementet, som påvirker den månedlige ydelse, vil blive indregnet fra den næstkommende Leverance. Den nye månedlige ydelse accepteres af Kunden i forbindelse med, at Kunden foretager ændringerne på Mine Sider. Hvis ændringen fører til en væsentlig forhøjelse af den månedlige ydelse, forbeholder Profil Optik sig retten til at foretage en ny kreditvurdering af Kunden.

7.2 Den månedlige ydelse kan også ændres, hvis Profil Optiks priser bliver ændret på de Produkter, som indgår i Abonnementet. De nye priser gælder i så fald fra og med næste Leverance. Kunden bliver informeret om eventuelle prisændringer senest 10 dage inden næste Leverance. Hvis Kunden ikke vil acceptere den nye pris, har Kunden ret til at opsige Abonnementet med øjeblikkelig virkning. Hvis den nye Leverance allerede er afsendt, skal Kunden uden forsinkelse og senest 14 dage efter sin opsigelse returnere leverede Produkter. Hvis returnering ikke sker inden for denne tidsramme, skal Kunden betale for ikke-returnerede Produkter. Hvis Kunden på grund af manglende returnering skal betale for ikke-returnerede Produkter, får Kunden hos Klarna mulighed for at vælge mellem at betale restbeløbet ved en engangsbetaling eller ved fortsættelse af de månedlige ydelser. Uanset hvilket betalingsalternativ Kunden vælger, er Abonnementet med de rettigheder, som følger af det, ophørt ved opsigelsen.

7.3 Profil Optiks tilgodehavender mod Kunden vedrørende Abonnementet overdrages til Klarna. Overdragelsen indebærer, at alle Profil Optiks krav mod Kunden i forbindelse med tilgodehavendet er overtaget af Klarna. Kundens betaling kan derfor kun ske med frigørende virkning til Klarna. Som følge af dette kan betaling af den månedlige ydelse kun ske gennem Klarna alternativ med bank- eller kreditkort. Klarna tillægger ikke nogen yderligere gebyrer eller omkostninger så længe, at den månedlige ydelse kan trækkes rettidigt. Klarnas Betingelser fremgår af  Klarna betingelser og er accepteret af Kunden ved Bestillingen. Spørgsmål vedrørende de månedlige ydelser skal rettes til Klarnas kundeservice på https://www.klarna.com/dk/kundeservice/.

7.4 Betaling af den månedlige ydelse sker ved træk fra Kundens kort eller konto hver Leveringsdag og derefter hver 30. dag (en gang om måneden). Ved at indtaste dit kreditkort som led i første betaling, giver du dermed dit samtykke til, at Klarna løbende, automatisk og uden forudgående varsel må trække beløbet fra din konto i overensstemmelse med Abonnementsbetingelserne og betalingslovens § 82. Hvis Klarna ikke kan trække en månedlig ydelse fra Kundens kort eller konto på betalingsdagen, vil Klarna gøre tre forsøg på at trække beløbet fra Kundens kort eller konto. Kunden vil blive adviseret forud for hvert forsøg på opkrævning, samt hvis beløbet ikke kan trækkes fra Kundens kort eller konto. Hvis en betaling for en månedlig ydelse efter tre forsøg ikke kan trækkes fra Kundens kort eller konto, opkræves beløbet i stedet sammen med den månedlige ydelse for den næstkommende måned med tillæg af et rykkergebyr på 50 kr. Der kan maksimalt opkræves tre rykkergebyrer à 50 kr. Kan de samlede udestående månedlige ydelser ikke trækkes fra Kundens kort eller konto ved betalingen for den sidste måned i en 6-månedersperiode, sendes Kunden en faktura, der viser det samlede udestående beløb med tillæg af rykkergebyrer. Hvis denne faktura ikke betales rettidigt forbeholder Klarna sig retten til at sende kravet mod Kunden til inkasso. Ved inkasso kan der pålægges yderligere gebyrer og omkostninger i henhold til dansk ret, herunder renteloven og bekendtgørelse om udenretlige inddrivelsesomkostninger i anledning af forsinket betaling.

7.5 Inden hver Leverance foretager Profil Optik via Klarna en kontrol af Kundens betalingsevne og betalingshistorik. Hvis Klarna derefter ikke godkender Kunden, har Profil Optik ret til at tilbageholde Leverancen. Hvis manglende godkendelse skyldes, at Kundens kort eller konto er ophørt/lukket, bliver Kunden tilbudt om at opdatere sin betalingsoplysninger. Indtil sådan opdatering er sket, bliver Abonnementet automatisk sat i bero. Hvis manglende godkendelse skyldes manglende betalinger, bliver Abonnementet automatisk sat i bero, og Profil Optik har derefter ret til at opsige Abonnementet i henhold til punkt 11.5. Når Abonnementet er sat i bero, sker der ikke flere Leverancer.

7.6 Hvis Klarna ikke godkender Kunden, jf. pkt. 7.5, eller af andre årsager afstår fra at erhverve Profil Optiks tilgodehavende mod Kunden, kan Profil Optik vælge undtagelsesvist og i særlige tilfælde at tilbyde Kunden at betale for en Leverance kontant ved levering. Accepterer Kunden en sådan ordning efter tilbud fra Politik Optik, bevarer Kunden sine rettigheder i øvrigt under disse Generelle Betingelser. En sådan undtagelsesvis ordning vil i alle tilfælde alene gælde for én Leverance (dvs. for 6-månedersperiode). Forud for en ny Leverance vil der på ny blive foretaget en kontrol af Kundens betalingsevne og betalingshistorik af Profil Optik via Klarna. Hvis Klarna godkender Kunden vil Profil Optiks tilgodehavende mod Kunden blive overdraget til Klarna og dette pkt. 7.6 vil ikke finde anvendelse for den nye og følgende Leverancer.

7.7 Hvis en månedlig ydelse allerede er trukket, inden Kunden har benyttet sin fortrydelsesret eller har opsagt Abonnementet, og Kundens returnering af Produkter er registreret, vil det fejlagtigt trukne beløb blive tilbagebetalt til Kunden. Tilbagebetaling foretages af Klarna ved kreditering/godskrivning til det kort eller den konto, som betalingen er trukket fra.

8.Tryghedsservice
 

8.1 Kunden har ret til gratis besøg hos sin Profil Optik-optiker, hvis Kunden oplever problemer eller komplikationer med sine Linser. Genbesøg bestemmes efter aftale med Kundens Profil Optik-optiker.

8.2 Kunden har ret til gratis linsekontrol hver 12. måned. Alle kontroller og synsprøver er inkluderet i abonnementet, også extra kontroller (værdi 498,- pr gang).

8.3 Kundens ret i henhold til punkt 8.1 og 8.2 ovenfor gælder ikke i perioder, hvor Abonnementet er sat i bero, uanset om det er Kunden selv, der har sat Abonnementet i bero, eller det er sket automatisk i henhold til punkt 7.5.

8.4 Hos Profil Optik følger der altid fordele med i et Kontaktlinseabonnement.

  • 25% kontant rabat på komplet brille, max én gang om året.
  • 25% kontantrabat på solbriller og sportsbriller, max én gang om året.

Rabatterne ovenfor kan ikke kombineres med andre rabatter og tilbud.

8.5 Punkt 8.4 bortfalder hvis Lifestyle abonnement oprettes og kombineres med Kontaktlinseabonnement.

9. Ret til ombytning ved ændret syn
 

9.1 Ved ændret syn, fx konstateret styrkeændring, kan Kunden ændre recept eller linsetype fra og med den næstkommende Leverance. Profil Optik tager ikke eventuelt udleverede Produkter retur, ud over de som omfattes af fortrydelsesretten eller reklamationsretten.

10. Ændringer i Abonnementet

10.1 Kunden har til enhver tid mulighed for at føje linsevæske og lignende produkter til deres Abonnement, sætte Abonnementet i bero eller at udskyde næste Leverance med op til 6 måneder. Dette gøres via Mine Sider, enten af Kunden selv eller med hjælp fra Profil Optiks personale i en fysisk butik. En sådan ændring får virkning fra og med den næstkommende Leverance, forudsat at ændringen foretages senest 10 dage før den næstkommende Leverance.

10.2 Kunden modtager en påmindelse via e-mail inden den næstkommende Leverance om, at eventuelle ændringer skal foretages senest 10 dage før den næstkommende Leverance for at ændringerne er medtaget i Leverancen.

11. Opsigelse
 

11.1 Abonnementet har ingen bindingsperiode og kan derfor til enhver tid opsiges af Kunden. Abonnementet kan opsiges via Mine Sider, pr. e-mail til Profil Optiks kundeservice med adresse webshop@ProfilOptik.dk eller på telefon 41 88 47 48.

11.2 Ved opsigelse ophører Abonnementet med udgangen af den Månedsperiode, hvori opsigelsen foretages. Ved opsigelse har Kunden ret til inden for 14 dage at returnere eventuelt leverede Produkter, som modsvarer det i Bestillingen angivne forbrug for de Månedsperioder, som falder efter opsigelsestidspunktet. Hvis en sådan returnering ikke sker inden for 14 dage fra dagen for opsigelsen, har Kunden pligt til at betale for de ikke-returnerede Produkter. For returnering gælder det, der står i punkt 13 nedenfor.

11.3 Ved opsigelse skal Kunden betale for Produkter, der ikke returneres rettidigt i overensstemmelse med pkt. 11.2. Hos Klarna får Kunden mulighed for at vælge mellem at betale restbeløbet ved en engangsbetaling eller ved månedlige afdrag. Uanset hvilken betalingsmåde Kunden vælger, er Abonnementet med tilhørende rettigheder ophørt ved opsigelsen.

11.4 Ved opsigelse har Kunden aldrig ret til at returnere en større mængde produkter end, hvad der angives ovenfor.

11.5 Kunden har ret til at ophæve Abonnementet med øjeblikkeligt varsel, hvis Profil Optik væsentligt misligholder Abonnementsbetingelserne. Ved en sådan ophævelse har Kunden ret til kompensation for sine direkte og dokumenterede omkostninger og til at returnere eventuelle Produkter, som vedrører efterfølgende Månedsperioder. Hvis sådan returnering ikke finder sted inden for 14 dage efter opsigelsen, er Kunden forpligtet til at betale for de ikke-returnerede Produkter.

11.6 Hvis Kunden ikke betaler en forfalden månedlig ydelse og der trods påmindelser har varet mere end 30 dage, har Profil Optik ret til at ophæve Abonnementet til øjeblikkeligt ophør. Kunden er derefter forpligtet til at returnere eventuelt leverede Produkter, som vedrører efterfølgende Månedsperioder. Ved ophævelse skal Kunden betale for Produkter, der ikke returneres rettidigt i overensstemmelse med pkt. 11.2. Hos Klarna får Kunden mulighed for at vælge mellem at betale restbeløbet ved en engangsbetaling eller ved løbende månedsbetalinger. Uanset hvilken betalingsmåde Kunden vælger, er Abonnementet med tilhørende rettigheder ophørt ved opsigelsen.

11.7 Profil Optik har endvidere ret til at opsige Abonnementet til ophør med udgangen af den 6. efterfølgende Månedsperiode regnet fra dagen for den seneste Leverance. Kunden skal i så fald informeres om opsigelsen senest 30 dage inden ophøret.

11.8 For returnering ved opsigelse gælder det, der står i punkt 13 nedenfor. Opsigelsen af Abonnementet fritager ikke Kunden for betaling af krav, der er opstået, inden Abonnementets ophør.

12. Reklamation
 

12.1 Hvis Kunden modtager en fejlbehæftet Leverance, fx forkert(e) type(r) af Produkt(er), forkert antal eller et defekt Produkt, skal Kunden reklamere så hurtigt som muligt efter, at fejlen blev opdaget. Reklamationer, som sker inden for 2 måneder efter, at fejlen blev opdaget, er altid rettidig. Reklamation foretages pr. e-mail til customerservice@synsam.com eller via telefon til Profil Optiks kundeservice på 41 88 47 48.

12.2 Hvis fejlen ikke kan afhjælpes efter kontakt med Profil Optik, har Kunden ret til snarest at modtage en ny korrekt Leverance. Det påhviler dog Kunden at returnere den fejlbehæftede del af Leverancen til Profil Optik, inden en ny korrekt Leverance foretages.

12.3 For returnering ved reklamation gælder det, der står i punkt 13 nedenfor.

12.4 Profil Optik forbeholder sig ret til at afvise en reklamation, hvis det ved kontrol viser sig, at Leverancen ikke er fejlbehæftet.

13. Returnering
 

13.1 Hvis intet andet anføres ovenfor, skal Produkter, som returneres af Kunden sendes til følgende adresse:

Synsam Webshop
Box 1151
171 23 Solna
Sverige

13.2 Ved returnering skal Kunden anvende den returformular og den returfragtseddel, som kan printes fra Mine Sider, og der anføre type og antal Produkter, som returneres.

13.3 De Produkter, der returneres af Kunden, skal være i uåbnet og uskadt originalemballage. Ellers kan Profil Optik nægte at godkende returneringen. Undtagelse fra kravet om uåbnet emballage gøres (i) ved returnering efter reklamation over defekt Produkt, (ii) hvis fejlen ellers kun kunne være opdaget, efter åbning af emballagen, samt (iii) vedrørende den ydre emballage ved returnering af månedslinser efter opsigelse af Abonnementet.

13.4 Profil Optik betaler normale fragtomkostninger ved alle returneringer, som sker i overensstemmelse med disse Generelle Betingelser. Profil Optik betaler dog ikke fragtomkostninger for fejlbehæftede eller forsinkede returneringer eller for returneringer, som vedrører ikke-godkendte reklamationer.

14. Persondatapolitik
 

14.1 Kunden har fået udleveret en særskilt privatlivspolitik, der beskriver Profil Optiks behandling af personoplysninger i henhold til Abonnementet. Privatlivspolitikken kan også læses her: https://www.profiloptik.dk/integritetspolitik.

14.2 Spørgsmål om behandlingen af personoplysninger skal ske til Profil Optiks kundeservice via e-mail til customerservice@synsam.com eller på telefon 41 88 47 48.

15. Markedsføring
 

15.1 Kunden kan ved tegning af Abonnementet vælge at afgive et særskilt samtykke til at modtage markedsføringsmateriale fra Profil Optik pr. e-mail, SMS, telefonisk eller med almindelig post.

16. Ændring og overdragelse
 

16.1 Profil Optik har ret til ensidigt at ændre disse Generelle Betingelser. Sådan ændring træder i kraft 30 dage efter, at ændringen er publiceret/offentliggjort/gjort tilgængelig på Profil Optiks hjemmeside (www.ProfilOptik.dk) [og information om dette er meddelt på Mine Sider]. Hvis ændringen er til væsentlig ulempe for Kunden, kan Kunden opsige Abonnementet i henhold til punkt 11.1 ovenfor.

16.2 Profil Optik har ret til at overdrage Abonnementet helt eller delvis til et andet selskab i Synsam-gruppen. Profil Optik må endvidere overdrage Abonnementet til tredjemand, hvis det med rimelighed kan forventes, at sådan tredjemand kan udføre samtlige forpligtelser i henhold til Abonnementet. Overdragelsen kræver et varsel på 15 dage. Kunden har mulighed for at opsige Abonnementet i varslingsperioden.

16.3 Kunden må ikke overdrage Abonnementet til anden side uden Profil Optiks forudgående skriftlige samtykke.

17. Ugyldighed af vilkår
 

17.1 Hvis en domstol eller anden relevant myndighed finder, at et vilkår i disse Generelle Betingelser er ugyldigt eller ikke lader sig gennemføre, skal dette ikke påvirke anvendelsen af de øvrige vilkår i de Generelle Betingelser. Den pågældende bestemmelse anvendes i det omfang, det er lovligt, og så tæt på den egentlige hensigt med disse betingelser som muligt.

18. Øvrigt
 

18.1 Hvis Profil Optik forhindres i at opfylde sine forpligtelser i henhold til Abonnementet på grund af omstændigheder uden for Profil Optiks kontrol (force majeure), er Profil Optik fritaget for ansvar i den periode, hindringen består. Hvis hindringen består længere end 3 måneder, har Kunden ret til med øjeblikkelig virkning at opsige Abonnementet. Ved sådan opsigelse gælder punkt 11.4 ovenfor. Kunden har ikke ret til erstatning ved sådan opsigelse.

18.2 Profil Optik tager forbehold for eventuelle fejl i oplysningerne på hjemmesiden. Profil Optik tager forbehold for prisjusteringer, udsolgte produkter, lagerdifferencer, tekniske problemer, ændringer af tekniske specifikationer samt eventuelle typografiske fejl på hjemmesiden og i annoncer. Profil Optik forbeholder sig yderligere retten til at annullere fejlagtige bestillinger.

18.3 Profil Optiks ansvar i Abonnementsperioden er begrænset til direkte skader forårsaget af Profil Optiks uagtsomhed. Ansvarsbegrænsningen i dette punkt 18.3 gælder ikke, hvis en part har optrådt forsætligt eller groft uforsvarligt.

18.4 Kundens eventuelle krav mod Profil Optik, der hidrører fra Abonnementet, skal for at kunne gøres gældende fremsættes over for Profil Optik senest tre måneder efter, at Kunden fik kendskab til eller burde have fået kendskab til den omstændighed, der ligger til grund for kravet, medmindre andet gælder i henhold til gældende lovgivning

19. Lovvalg og værneting
 

19.1 Abonnementet er underlagt dansk ret.

19.2 Eventuel tvist mellem parterne i forbindelse med Abonnementet skal i første omgang forsøges løst af parterne. Hvis parterne ikke kan komme overens, kan tvisten indbringes for Center for Klageløsning, Toldboden 2, 8800 Viborg. Du kan klage til Center for Klageløsning via www.naevneneshus.dk. Center for Klageløsnings beslutning/udtalelse/kendelse er en anbefaling og er ikke bindende for nogen af parterne. I sidste ende afgøres en tvist af de almindelige danske domstole.